Dierenkliniek 't Gooi

Vaccinaties van uw huisdier

Wanneer u ons bezoekt voor een vaccinatie zullen wij tevens een algemene gezondheidscontrole uitvoeren. Vervolgens wordt voor het dier een vaccinatieadvies op maat gegeven.

Honden

Pups dienen op een leeftijd van 6, 9 en 12 weken gevaccineerd te worden. Wij raden aan ook uw volwassen hond eens per jaar een volledige enting te geven. De volledige enting beschermt u hond tegen: Parvo, hondenziekte, Leverziekte (HCC), Ziekte van Weil (Leptospirose) en Para-influenza. Gaat uw hond naar een pension of dagopvang? Dan is er meestal nog een extra vaccinatie tegen kennelhoest vereist.

Katten

Kittens dienen op een leeftijd van 9 en 12 weken gevaccineerd te worden tegen katten- en niesziekte. Het wordt aangeraden om volwassen katten jaarlijks te blijven vaccineren.

Gaat uw kat naar pension? Vraag dan naar de eisen. Sommige pensions vragen een niesziekte-enting die niet langer dan een half jaar oud mag zijn, dit is om mogelijke uitbraken van niesziekte te voorkomen.

Konijnen

Wij raden u aan uw konijn jaarlijks te vaccineren tegen Myxomatose en RHD2 (Rabbit Haemorrhagic Disease). Beide ziektes hebben bij niet-gevaccineerde konijnen een dodelijk verloop. Vooral konijnen in een buitenverblijf lopen een risico op deze ziektes. RHD2 is een virale ziekte en Myxomatose wordt verspreid door steekinsecten (zoals muggen) en vlooien.

Vaccinatie - honden - katten - konijnen

Rabiës – Hondsdolheid – Buitenland

Als u een hond, kat of fret meeneemt naar het buitenland of vanuit het buitenland meeneemt naar Nederland, dan is vaccinatie tegen Rabiës verplicht. Rabiës, ook wel bekend als hondsdolheid, is een dodelijke virusziekte.

Als uw huisdier meegaat naar het buitenland, dan moeten zij voorzien zijn van een identificatiechip, een Europees paspoort en minimaal 21 dagen voor vertrek gevaccineerd worden tegen rabiës. Voor sommige landen gelden aanvullende invoereisen. Voor informatie over de eisen per land kunt u contact met ons opnemen of de website www.licg.nl raadplegen.

Hondsdolheid - Buitenland